|
Nakladanie s rádioaktívnymi odpadmi Úvod Nakladanie s rádioaktívnymi odpadmi,ktoré pochádzajú z jadrových elektrární,je často spomínané ako najdôležitejší nevyriešený
problém jadrovej energie.Avšak existuje rozsiahly vedecký a technický konsenzus o tom,že so všetkými kategóriami rádioaktívnych
odpadov je možné nakladať a uložiť ich v súlade so všetkými požiadavkami orgánov dozoru,pri starostlivom použití súčasne dostupných
technológií.Viaceré fázy nakladania s rádioaktívnymi odpadmi,vráta- Základné princípy nakladania s rádioaktívnymi odpadmi Osobitná pozornosť nakladaniu s rádioaktívnymi odpadmi je venovaná vo všetkých štátoch,prevádzkujúcich jadrové elektrárne,ale zasahuje aj do všetkých štátov,kde sa používajú rádioaktívne materiály pre medicínske,priemyselní a výskumné účely. „Základné princípy nakladania s rádioaktívnymi odpadmi “,ako ich formulovala Medzinárodná agentúra pre atómovú energiu (IAEA) sú uvedené v prílohe 1. Ako bolo spomínané pri parlamentných rozpravách,ktoré organizoval vbor pre vedu a technológiu s expertmi na poli jadrovej energetiky,sú hlavné princípy nakladania s rádioaktívnymi odpadmi nasledovné: a) zodpovednosť za nakladanie s odpadmi musí byť posúdená
pri schvaľovaní b) producenti odpadov musia niesť zodpovednosť,produkovať
finančné zdroje c) s odpadmi musí byť nakladané spôsobom,ktorý zaistí akceptovateľnú d) stratégia nakladania s odpadmi nesmie byť založená
na predpoklade Existujú tri spôsoby,ktorými môžu byť dosiahnutý základný ciel nakladania s rádioaktívnymi odpadmi -ochrana tejto a nasledujúcich generácií pred neprijateľnou expozíciou žiareniu:
Podrobné plánovanie a riadenie každej fázy procesu nakladania s odpadmi musí byť také,že zaistí dosiahnutia vytýčeného cieľa. II.Formy a riadenie rôznych typov odpadu Rádioaktívne plyny:Prírodný rádioaktívny plyn radón je vypúšťaný v priebehu ťažby a spracovania uránovej rudy a obohacovania uránu.Dnes sa používajú pokročilé technológie na zníženie
budúcich,už dnes nízkych dávok žiarenia,ktoré sa vyskytujú.Malé množstvá rádioaktívnych plynov sú produkované v reaktoroch a sú
udržiavané pod tlakom vo vymieracích nádržiach na umožnenie roz-
III.Geologické úložisko Ukladanie dlhožijúcich rádioaktívnych odpadov v hlbokých a stabilných geologických formáciách predstavuje rad technických výhod,ktoré viedli k širokému medzinárodnému konsenzu o tomto riešení medzi odborníkmi. Iné možnosti ukladania,ktoré by mali pomôcť k dlhodobej izolácii odpadov od biosféry boli tiež posudzované:uloženie v polárnej ľadovej pokrývke,alebo v extraterestriálnom priestore sú veľmi zle kontrolovateľné.Pre uloženie pod hlbokým dnom oceánu by asi bolo ťažko získať medzinárodný súhlas. Bezpečné ukladanie dlho žijúcich odpadov v hlbokom podzemí je založené na oddelení viacnásobnými bariérami,z ktorých jedny sú konštruované štruktúry úložiska samotného a zadržiavacie vlastnosti skalného masívu medzi úložiskom a povrchom.Existujú viaceré rôzne typy geologických formácií,ktoré môžu poskytnúť potrebnú ochranu a zabezpečiť,aby rádioaktivita odpadov poklesla rozpadom na zanedbateľnú úroveň predtým,než by sa dostala do biosféry. Princíp dlhodobej izolácie,ktorá sa používa v hlbinných geologických úložiskách je obvykle prostriedkom,ktorým je biosféra chránená od podstatne väčších množstiev toxických a rádioaktívnych materiálov,než sa vyskytujú prirodzene na zemi.Nie je to práve najlacnejší koncept nakladania s odpadmi,avšak náklady môžu byť hradené
v prípade jadrovej výroby elektrickej energie v súlade s princípom„znečisťovateľ platí “ako malý podiel nákladov na výrobu jadrovej Existuje stále pokračujúca verejná diskusia o etickej stránke geologického ukladania ako preferovanej možnosti na nedefinované
uloženie a stratégiu monitorovania.Prívrženci tohoto spôsobu argumentujú,že má byť vynakladané úsilie na kontinuálne vyvíjanie alebo
vylepšovanie možností pre konečné riešenie.Táto generácia musí
poskytnúť nasledujúcim generáciám skúsenosti, finančné zdroje a možnosť zaoberať sa s problémom jadrového odpadu.Budúce generácie
budú mať za úlohu nájsť definitívne riešenie.Niektorí považujú tento Riešenie uložením sa vyhýba ťažkosti predpovedania ďalekej budúcnosti,ale má nedostatok,že stále predpokladá stabilitu budúcich spoločností,ktorá je potrebná na vykonávanie potrebných bezpečnostných a inštitucionálnych opatrení.Nesmie sa zabúdať nabudúce spoločnosti,ktoré by si mohli privyknúť na existenciu a blízkosť úložísk,a postupne ignorovať s nimi spojené riziko. Boli vykonávané štúdie o realizovateľnosti medzinárodného úložiska.Tie poukázali,že asi neexistujú technické,ekonomické alebo právne prekážky,ale politické problémy,spojené s týmto riešením robia takéto úložisko nepravdepodobné v blízkej budúcnosti. IV.Množstvá rádioaktívnych odpadov Jadrová elektráreň s výkonom 1000 MW spotrebuje asi 80 kg ľahko obohateného uránu za deň.Podobná uhoľná elektráreň spotrebuje asi 7000 ton uhlia denne. Priemerná ročná produkcia odpadov jadrovej elektrárne s výkonom 1000 MW predstavuje:
Je zrejmé,že množstvo jadrového paliva,jeho transport,skla- dovanie a množstvo odpadov je oveľa menšie ako u fosílnych palív.FORATOM odhaduje,že tona uránu vyprodukuje toľko energie
ako 20 000 ton uhlia.Vo Veľkej Británii (ktorá bola v Európe prvou krajinou,
ktorá použila jadrovú výrobu elektrickej energie)budú všetky rádioak-
tívne odpady,vyprodukované všetkými zdrojmi budú takého istého FORATOM odhaduje,že množstvo rádioaktívnych odpadov z jadrových elektrární celého sveta v roku 1987 boli 6000 ton vyhoreného paliva.Ak by rovnaké množstvo elektriny bolo vyrobené v uhoľných elektrárňach,potom vyprodukované toxické ťažké kovy ako ortuť,arzén,vanád a pod.by predstavovali asi 100 000 ton.Čo naviac,rádioaktivita časom mizne pokiaľ toxické materily zostávajú toxickými navždy - a tie zostávajú na povrchu Zeme. V.Transport jadrového odpadu Základom regulácie a postupov pre transport jadrových materiálov sú dva princípy: 1) transportné postupy musia minimalizovať pravdepodobnosť 2) materiál musí byť zabalený tak,že v prípade výskytu neho- Bezpečnostné pravidlá,ktoré sa používajú pre prepravu sú založené na
dokumente IAEA „Regulations for Safe Transport of Radioactive Materials “ Predpisy sa vzťahujú na prepravu rádioaktívnych materiálov všetkými
spôsobmi V predpisoch sa uplatňuje graduovaný prístup k účinnosti pravidiel, ktorý je charakterizovaný troma všeobecnými úrovňami záväznosti: a) rutinnými podmienkami transportu (bez nedostatkov) b) normálnymi podmienkami transportu (menšie nedostatky) c) nehodové podmienky transportu. VI.Bezpečnosť a ochrana životného prostredia Ochrana pred žiarením je založená na odporúčaniach Medzinárodnej komisie pre rádiologickú ochranu (ICRP),ktorá je
založená na troch princípoch:oprávnenosti, Princíp „oprávnenosti “sa uplatňuje na všetky činnosti,ktoré vedú k ožiareniu a ktoré majú byť oprávnené prínosom,ktorý prinášajú.Musí sa vychádzať z predpokladu,že všetky expozície,vrátane nízkych,môžu so sebou niesť isté riziko.Preto v prípade rádioaktívnych odpadov musí byť činnosť,ktorá vedie k nárastu množstva odpadov oprávnená.Výroba elektrickej energie z jadra znamená ušetrenie veľkých množstiev uhlia,ropy a plynu pred spálením pre výrobu elektriny a tým umožnenie budúcim generáciám,aby použili tieto zdroje.
VII.Medzinárodná spolupráca Hlavnou úlohou medzinárodných organizácií,ktoré sa zaoberajú špecifickými témami ako je jadrová energia je vytvorenie odporúčaní,
podľa ktorých sú vytvorené národné kritériá,predpisy a pravidlá pre
nakladanie s jadrovými od-
VIII.Situácia na národnej úrovni Národné kritériá,predpisy a pravidlá sú založené na medzinárodných odporúčaniach.Odlišujú sa od štátu ku štátu,v zvislosti od
ekonomickej,sociálno politickej,právnej a inštitucionálnej štruktúry
alebo od všeobecných geografických podmienok.Odhliadnuc od rozdielov
(ktoré často spočívajú v takých technických detailoch,ako je vyjadrenie limitu dávky buď vo veličine rizika dávky,alebo kolektívnej
a individuálnej dávky,prípadne v limite rizika a pod.)existuje rozsiah- Vo všetkých štátoch OECD,ako oj vo väčšine štátov strednej a východnej Európy je zodpovednosť za bezpečnosť uložená prevádzkovateľovi jadrového zariadenia,pokiaľ zodpovednosť za legislatívne riadenie majú vlády.Úrad dozoru, ktorý je splnomocnený vládou je zodpovedný za dozor a kontrolu všetkých skutočností, ktoré sú spojené s bezpečnosťou. Prehľad atómových zákonov v strednej a východnej Európe je uvedený v prílohe 4. IX.Všeobecné informovanie verejnosti V médiách sa objavuje výdatný tok informácií na tému jadrového
odpadu.Na nešťastie sú tieto informácie veľmi často orientované
proti jadrovej energii všeobecne.Objavujú sa dva hlavné dôsledky:na
jednej strane neinformované ľudia ľahko uveria,že nevýhody jadrovej
energie ďaleko prevážia jej výhody a že počet bezpodmienečných
oponentov jadrového priemyslu sa zvyšuje.Na druhej strane informovaní
ľudia sú náchylní uveriť,že všetky informácie o potenciálnych
nebezpečenstvách,spojených s jadrovou energiou sú nepravdivé a preto nie Dva príklady môžu ilustrovať situáciu.V lete 1997 spôsobili alarmujúce vyhlásenia Greenpeace o vypúšťaní rádioaktivity z prepracovateľského závodu v La Hague intenzívnu debatu.Oficiálne stanovisko francúzskeho ministra životného prostredia sa pokúsilo eliminovať príčiny paniky tým,že vysvetlili,že vypúšťanie do mora znižuje riziko veľkej populácie. Asi o dva roky neskôr sa médiá zamerali na relatívne krátky čas
na informáciu,že počas viac ako troch desaťročí Sovietsky Zväz a
neskôr Rusko tajne pumpovali milióny kubických metrov jadrového odpadu (čo predstavuje polovicu jadrového odpadu,ktorý bol doteraz
vyprodukovaný)priamo do zeme,v blízkosti riek Volga,Ob a Jenisej.Množsvo injektovanej rádioaktivity bolo odhadnuté na tri bilióny
Curie. Porovnanie stupňa závažnosti dvoch situácií uvedených v príkladoch,ktoré obe boli oznámené v médiách,by mohli byť smiešne.Jednako,čiastočne vplyvom hore uvedených príčin mohol povrchný pohľad oba prípady zahrnúť do veľkej kategórie „tlačových tvrdení “a pri tom výrazne zvýšil dôležitosť prvej udalosti a výrazne znížil významnosť druhej. Ak neobmedzene zahrabávané odpady v Rusku by prenikli na povrch,spôsobilo by to regionálne kalamity pozdlž riek po ich toku.Experti tvrdia,že ak rádioaktívne odpady sa rozptýlia po svetových oceánoch,mohlo by to spôsobiť globálny nárast defektných pôrodov a smrtí z rakoviny.Bez čakania na takéto katastrofické efekty v globálnej mierke by mohli starostlivé štúdie faktov v blízkosti spomínaných miest umožniť významné zvýšenie vedomostí a nakladaní s jadrovými odpadmi.
Záver Akákoľvek výroba energie spôsobuje nárast odpadov.Nakladanie s nimi musí byť predmetom trvalého a prísneho vedeckého riadenia.Jadrová energia sa javí byť predmetom prílišnej pozornosti,venovanej odpadom z výroby energie.Medzi hlavnými príčinami tejto nevyváženej situácie je prijímanie neprimeraných informácií verejnosťou. Legislatívna základňa pre nakladanie s rádioaktívnymi odpadmi existuje a jej znalosť a rešpektovanie musí automaticky viesť ku všeobecnej dôvere k prijatým,alebo uvažovaným riešeniam.Tie musia vyhovovať zdravotným i ekologickým kritériám.Je podstatné,aby zainteresované úrady a podniky naďalej zvyšovali transparentnosť vo všetkých činnostiach v jadrovom odvetví.Musí byť kladený dôraz na trvalú snahu o stále zlepšovanie technológií,používaných v nakladaní s rádioaktívnymi odpadmi. Medzi tým by mala byť posilnená medzinárodná spolupráca vo výskumných programoch a v politickej rovine,tak,aby riešenia,ktoré vedú k medzinárodnému konsenzu (ako napríklad vytvorenie medzinárodného úložiska)sa mohli stať realitou. |
|